Суббота, 18.11.2017, 07:22Приветствую Вас Гость | RSS
Войковська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Меню сайта
Наш опрос
Оцените нашу школу
Всего ответов: 155
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Форма входа
Главная » 2014 » Январь » 3 » Урок української літератури в 6 класі з теми: "Тарас Григорович Шевченко. "Садок вишневий коло хати...", "За сонцем хмаронька пливе...""
00:37
Урок української літератури в 6 класі з теми: "Тарас Григорович Шевченко. "Садок вишневий коло хати...", "За сонцем хмаронька пливе...""

ТЕМА.  Т. Шевченко. «Садок вишневий коло хати…»,  «За сонцем хмаронька пливе…»

МЕТА:  вчити учнів виразно читати поезію, розуміти й усвідомлювати зміст

              поетичних творів Т.Г. Шевченка, визначати в тексті поетичні художні

              засоби (епітет, метафора, порівняння), визначати особливості віршових

              творів; розвивати уміння сприймати різноманітні жанри мистецтва (музика, 

              живопис) і висловлювати свої враження, почуття; виховання  почуття

              прекрасного, естетичної насолоди від споглядання справжнього твору

              мистецтва

ТИП  УРОКУ:  формування та вдосконалення вмінь та навичок

 ФОРМА  УРОКУ:  урок-дослідження

ОБЛАДНАННЯ:  портрет Т.Г.Шевченка, комп’ютерна презентація, картки для гри.

МЕТОД:  проблемно-пошуковий, евристичний з елементами дослідження,

                критичного мислення, робота в групах, слово вчителя.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

Після уроку учні зможуть:

·        виразно читати твори Т. Шевченка

·        визначати художні засоби (епітети, порівняння, метафори), знаходити зорові та слухові образи

·        будуть знати автора музики до вірша Т.Шевченка «Садок вишневий коло хати…».

Після уроку учні більше знатимуть:

·        фактів із життя Кобзаря

·        про творчість Шевченка-художника.

Учні отримають:

·        позитивні емоційні відчуття від знайомства зі справжніми творами мистецтва

·        початкові уміння поєднувати і розуміти слово – музику – кольори.

1. Організаційний момент.

    Емоційна зарядка (виразне читання вірша хором)

Ми всі – з українського поля,

З блакиті його, висоти.

Тому-то нам випала доля –

Не гнутись, до сонця рости,

Тому будем віщими, вищими,

Нехай нам загубиться лік!

Якщо лиш себе не понищимо,

Ніхто нас не знищить повік.    

                                                      В. Сіренко

Який настрій викликає прочитана поезія?

2. Актуалізація опорних знань.

Чи знаю я факти з біографії Тараса Шевченка:

Перегляд комп’ютерної презентації з теми «Факти з життя  Тараса Шевченка» з незакінченими реченнями.

Завдання. Закінчити речення, подані в презентації.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель.  Розгадайте кросворд і складіть ключове слово та уважно його прочитайте. (Клас поділяється на дві групи, кожній групі дається по частині кросворду. Коли учні відгадають кросворд, то з’єднують і читають ключове слово).

Гра «Подумай, відгадай»

 Запитання до кросворду

1.      В якій сімї народився Тарас Шевченко?  (кріпацькій)

2.      Як називається село, де народився Т.Г.Шевченко? (Моринці)

3.      Назвати місто, де Тарас Шевченко навчався в Академії мистецтв. (Петербург)

4.      В якому місяці народився поет? (березень)

5.      З дитинства цьому виду мистецтва Тарас присвячував весь вільний час? (малювання)

6.      Як звали батька Тараса Григоровича? (Григорій)

 

К

р

і

п

а

ц

ь

к

і

й

 

М

О

р

и

н

ц

І

 

П

е

т

е

р

Б

у

р

г

 

 

б

е

р

е

З

е

н

 ь

 

 

м

А

л

ю

в

а

н

н

я

 

Г

Р

и

г

о

р

і

й

 

 

 Запитання:

1. Що називає ключове слово?

2. Поясніть різницю між написанням слів: кобзар і «Кобзар».

Учитель повідомляє тему та мету уроку.

ІІІ. Формування і вдосконалення умінь та навичок.

Учитель. 10 років Т.Г. Шевченко був на засланні, був відірваний від рідного краю. Та ні на хвилину він не забував про свою Україну, серцем тягнувся до неї.

     Спочатку поет потрапляє в каземат Петропавловської фортеці в місті Петербурзі. Сидячи тут, у цьому похмурому місці, поет уявляв рідну Україну з її квітучими садами, безмежними ланами, синіми ріками. Так у 1847р. з’явилася поезія «Садок вишневий коло хати…».

1. Виразне читання поезії.

2. Проблемно-пошукові завдання.

*  Доведіть, що в цій поезії створена картина пейзажу сільського вечора.

*  Визначте, які художні засоби автор використовує в своїй поезії? Яка їх роль для розкриття теми твору?

*  Що ми бачимо і що чуємо в поезії? (Зорові та слухові образи).

*  Практична робота. Доведіть, що цей твір поетичний, а не прозовий.

3. Яку музику ви б підібрали до цього твору?

Учитель. Слова цієї поезії покладені на музику М.Лисенком.

 Прослуховування пісні

Учитель. Який настрій навіяла на вас пісня? Як ви думаєте, чи співзвучні між собою вірш та пісня?

Учитель.  10 років заслання, 10 років служби рядовим солдатом – таке покарання для Т.Г.Шевченка за його бунтівничу поезію. 10 років без права писати і малювати. Але, перебуваючи в Оренбурзьких степах, Тарас Григорович продовжує писати, малювати. В 1849 році на Кос-Аралі, куди поету пощастило потрапити з науковою експедицією як художнику, написаний вірш «За сонцем хмаронька пливе…».

Виразне читання вірша.

Евристична бесіда з елементами дослідження:

1. Чи можемо цей вірш віднести до пейзажної лірики? Доведіть.

2. Чи відчутна присутність людини в поезії?

3. Які настрої передає вірш?  Якими фарбами змалював настрій поет? (І – спокій –  синій, рожевий;  ІІ – тривога, сум, відчуття небезпеки – сивий (сірий), червоний, тьма (чорний); ІІІ – надія, очікування – світ (білий) ).

Учитель. Отже, у вірші передається ціла гама почуттів людини, яка асоціюється з явищами природи за допомогою кольорів. А за допомогою яких художніх засобів створено виразну поетичну палітру?

4. Гра «Доміно».  (На одних картках написані назви художніх засобів, а на інших – приклади художніх засобів із вірша. Завдання учнів правильно поєднати назви із прикладами).

Назви художніх засобів.

Епітет.

Метафора.

Порівняння.

Зменшено-пестливі слова.

Приклади художніх засобів.

1. Червоні поли, синє море, рожевою пеленою, туман сивий, тьмою німою.

 

2. Хмаронька пливе, поли розстилає, сонце спатоньки зове, туман закриває море, тьмою оповиє душу.

 3. Покриває рожевою пеленою, мов мати дитину; туман, неначе ворог; ждеш …, мов матері діти. 4. Спатоньки, хмароньку рожевую.

 Підбиття підсумків гри.

 Учитель. Ви знаєте, що Т.Г.Шевченко відомий не лише як поет, а і як художник. В експедиції на Кос-Арал він багато малював. Давайте переглянемо деякі його акварелі. (Перегляд комп’ютерної презентації «Шевченко – художник » (картини «Місячна ніч на Кос-Аралі», «Острів Чекан-Арал», «Низький берег острова Ніколая», «На березі Аральського моря»).

4. Який настрій, асоціації у викликали у вас переглянуті картини?

5. Чи можна знайти схожість між переглянутими картинами та поезією «За сонцем  хмаронька пливе…», між словом і фарбами?

  4. Підсумок уроку.

Метод «Рюкзак» (Учні беруть із барвистого рюкзака аркуш з незакінченим реченням і доповнюють написане).

·        Мене здивувало …

·        Мій настрій …

·        Сьогодні я дізнався (дізналась) …

·        Мені було цікаво …

·        Я зрозумів (зрозуміла), що …

·        Урок дав мені для життя …

·        Мені захотілося …

 5. Оцінювання роботи учнів на уроці.      

   6.  Домашнє завдання.

 Вивчити напам’ять вірші  «Садок вишневий коло хати…», «За сонцем хмаронька пливе…». Намалювати ілюстрацію до одного з віршів.

Просмотров: 2738 | Добавил: VoykovskayaSchool | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Поиск
Календарь
«  Январь 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архив записей
Друзья сайта
  • Эрудиты
  • Яндекс.Метрика